Sjögräsnudelsallad

20130916-165622.jpg

Vill ni ha något riktigt smaskigt att sätta tänderna i, foodies…? Denna krispiga delikatess uppfanns i Najnis kök när jag plötsligt en dag drabbades av en craving efter thailändsk mat – något jag inte lagat så mycket sedan jag började med Lchf. Sjögräsnudlar är min nya nudelfavorit! De behöver inte kokas utan bara sköljas av, och är lite som en krispigare variant av glasnudlar. Dessutom innehåller de knappt några kolhydrater alls. Mums!

INGREDIENSER    2 personer

1 paket sjögräsnudlar (300 g)

1 kruka koriander

3 strimlade salladslökar

1 strimlad liten morot

1 1/2 msk vita sesamfrön

400 gram räkor med skal

dressing

1 msk thailändsk eller japansk soja

några stänk fisksås

1 riven vitlöksklyfta

1 bit riven färsk ingefära

rivet skal av 1 lime

saften från 1/2 lime

1/2 tsk hackad färsk chilifrukt

1 msk sesamolja

1/2 tsk sötströ

Och så här gör man

Skölj nudlarna i kallt vatten. Låt rinna av ordentligt. Skala räkorna. Blanda ihop alla ingredienser till dressingen i en skål. Lägg i nudlarna och räkorna och rör runt.  Dekorera med några kvistar koriander och sesamfrön, och voilá – läckerheten är klar!

8 thoughts on “Sjögräsnudelsallad

    • Hej! Nu har jag inget paket hemma för tillfället, men jag har för mig att de i princip bara innehåller sjögräs och inga konstiga tillsatser. Mycket nyttiga, alltså 🙂 Jag köper mina i butiken Reko Market i Malmö, men de går säkert att beställa på nätet oxå.

      Gilla

Kommentera

