Mug cake

bild (50)

Följande tanke har ofta tänkts i Najnis kök på sistone: ”Jag måste prova att baka mug cake!” På var och varannan matblogg nuförtiden ploppar det ju upp recept på denna läckra lilla skapelse, som kan varieras i det oändliga. Det är ju en genial idé att baka direkt i en mugg, om man är för lat för att baka en hel kaka the old fashioned way, eller bara råkar ha lite bråttom. Men för min del har det alltid dykt upp någon annan matidé som av en eller annan anledning fått komma före mitt mug cakeprojekt. Men häromkvällen blev det alltså äntligen av.  Najni fick smaka sitt livs första mug cake, och nu är jag fast i beroendet! Har man väl satt tänderna i en muggkaka vill man nämligen bara testa fler och fler varianter av den… Så snart kommer det fler mug cake -recept här i Najnis kök. Håll utkik! Till detta mitt första försök lät jag mig inspireras av en av mina favoritmatbloggare: Cecilia Folkesson. Hennes recept på mug cake hittar ni här. Alla ingredienser fanns inte att tillgå i Najnis kök just den kvällen jag fick mitt mug cakeryck, så jag mixtrade lite med receptet.  Det är ju det som är så roligt med att baka i en mugg – variationsmöjligheterna är oändliga 🙂 Är det någon av er foodies därute som har ett personligt favoritrecept på mug cake, månne?

 

INGREDIENSER

1 ägg

1 msk kokosolja

1 msk grädde

0,5 dl hasselnötsmjöl

1 msk kokosmjöl

0,5 tsk bakpulver

1 krm vaniljpulver

4 droppar flytande steviaextrakt

10 frusna hallon

 

Och så här lätt tillverkar du ditt ätbara lilla muggkonstverk:

Blanda ihop de torra ingredienserna med ägget. Smält 1 msk kokosolja i en mugg. Olja in hela muggens insida, och häll sedan resten av oljan, grädden och hallonen i äggblandningen. Häll över blandningen i muggen och micra på full effekt i 1,5 – 2 minuter.

 

Tips: Här serverade jag kakan precis som den var, men vill man kan man klicka på lite vispad grädde och några hallon som dekoration.

Kommentera

