Tonfiskbollar

bild - Kopia

Det är fredag, dunderförkylning nummer två för den här våren börjar äntligen ge med sig och solen skiner. Allt detta är ju en anledning så god som någon att festa till det med något gott att sätta tänderna i, eller hur, foodies?  Om sanningen ska fram har jag känt mig lite gnällig på sistone, på grund av en alltför hög arbetsbörda som lämpligt nog råkade sammanfalla med ovannämnda dunderförkylning från helvetet, med den sorgliga påföljden att jag inte hunnit/orkat spendera så mycket tid i min favoritplats på jorden (mitt kök!) som jag hade velat. Och när Najni inte får laga mat blir hon gnällig. Som tur är har sambon vårdat det hostande och snörvlande förkylningsmonstret med öm hand, och skött marktjänsten under den eländiga sjukdomsveckan, så egentligen har det väl inte gått någon större nöd på Najni. Nåväl – åter till det där om att sätta tänderna i något gott: i helgen föreslår jag att ni hugger in på dessa läckra små tonfiskbollar. De passar perfekt som lunch, mellanmål eller när man blir sugen på ett nyttigt snack att mumsa på i TV-soffan. Inspiration till receptet hittade jag här. Och om ni inte hittar guarkärnmjöl (brukar finnas i hälsokostbutiker och på nätet) så går det utmärkt att skippa denna ingrediens och eventuellt ta en halv matsked extra kokosmjöl istället. Dock blir smeten lite fastare och lättare att rulla med guarkärnmjöl i. Jag serverade mina tonfiskbollar med en improviserad sås på creme fraiche, majonnäs, en skvätt limejuice, finhackad koriander, paprikapulver, vitlök och lökpulver. Proportionerna här är inte så viktiga – det är bara att improvisera!

 

INGREDIENSER     10 – 13 bollar

1 burk tonfisk i vatten

1 msk kokosmjöl

1 msk mandelmjöl

1 krm guarkärnmjöl (kan uteslutas)

2 tsk vatten (uteslut om du ej använder guarkärnmjöl)

1 uppvispat ägg

0,5 finhackad röd paprika

salt

chiliflakes

kokosmjöl att rulla bollarna i

 

Gör så här:

1. Finfördela den avrunna tonfisken med en gaffel i en bunke.

2. Blanda ner alla övriga ingredienser och rör om till en jämn smet. Låt smeten vila i ca 10 minuter.

3. Forma till små bollar och rulla dem i kokosmjöl.

4. Stek bollarna på medelvärme i smör och rapsolja i ca 5 minuter. Passa noga så de inte bränns vid.

5. Servera med exempelvis tomater, gurka, limeklyftor, avokado och någon mumsig sås.

 

bild

 

Design J

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Tonfiskbollar

  1. Går det att använda enbart mandelmjöl istället? Även att rulla dem i? Jag har precis slut på kokosmjöl, men har massa mandelmjöl kvar;)

    Gilla

Kommentera

