Krämig kyckling med hasselbackschampinjoner

bild
Nu har jag upptäckt ett nytt sätt att tillaga champinjoner! Och detta lär jag definitivt laga fler gånger, så mumsigt som det blev. När man som Najni inte äter ris, pasta eller potatis, kan det ju ibland vara svårt att variera tillbehören till middagen. Broccoli och blomkål i all ära, men ibland vill man kanske ha något annat. Som en läcker liten hasselbackschampinjon, till exempel. Jag har alltid tyckt att klassikern hasselbackspotatis ser oemotståndligt aptitligt ut, men aldrig lagat det själv. Och när man inte äter potatis, men plötsligt drabbas av ett begär efter hasselbackspotatis – vad gör man då? Jo – man lagar Najnis busenkla hasselbackschampinjoner istället 🙂 Den krämiga kycklinganrättningen jag bjuder på i detta inlägg passar utmärkt till. Servera med valfri sallad och ett gott glas vin, och du har en förtrollande middag att njuta av tillsammans med någon du gillar, eller mol allena för den delen. På tal om det, så har jag aldrig riktigt förstått när folk säger att det är så tråkigt att laga mat till sig själv. Varför då, liksom? Visst är det mysigt att äta tillsammans, men om man bor själv eller bara råkar vara ensam hemma någon kväll, tycker jag att det kan vara nog så roligt att skämma bort mig själv med en vällagad måltid. Jag minns när jag bodde i ett kollektiv i Montreal i min ungdom, och stod i köket och lagade boeuf bourguignon till mig själv en kväll. Mina room mates skulle ut på annat håll den kvällen, och en ung fransos – vän till en av mina room mates – tittade in till mig där jag stod i köket och glad i hågen pysslade med det som skulle bli min ensamma middag. När fransosen ifråga insåg att jag lagade mat juste pour moi (bara till mig själv) blev han så chockad så jag misstänker starkt att han inte kommit över det än. Men… men… detta är ju sorgligt, Najni! utbrast vår fransos. För att inte säga tragiskt! Att du lägger ner all denna omsorg, bara för dig själv! Han såg så förtvivlad ut så jag trodde han skulle börja gråta. Jag minns fortfarande hur jag njöt av den där måltiden i min självvalda ensamhet någon timme senare, när jag hade lägenheten alldeles för mig själv och alla fransoser hade gått ut på stan för att roa sig. Sens moral: njut av dina måltider, foodie, ensam såväl som tillsammans med andra. Och låt ingen någonsin slå i dig att det är tragiskt att laga god mat ”bara” till sig själv. Ty livet – ni vet det där som pågår medan vi gör andra planer – blir inte godare än man gör det!

INGREDIENSER 4 personer

Krämig kyckling

500 g kycklinglårfilé

2 dl creme fraiche

1 dl torrt vitt vin

3 pressade vitlöksklyftor

1 hackad stor schalottenlök

1 hackad röd paprika

färsk finhackad rosmarin

1 msk kycklingfond

2-3 msk Dijonsenap

salt

peppar

 

Hasselbackschampinjoner

20 stora champinjoner

riven ost, exempelvis en blandning av prästost och parmesan

en skvätt olivolja

salt

peppar

 

Gör så här

1. Stek kycklingen i några minuter på varje sida. Salta och peppra. Lägg över kycklingen i en ugnsform.

2. Fräs scharlottenlöken, rosmarinen och paprikan i en tjockbottnad kastrull i smör och olivolja. Tillsätt vitlöken mot slutet.

3. Häll i vinet och låt puttra i ca 10 minuter, tills en del men inte all vätska försvunnit. Tillsätt fond, senap och creme fraiche, och smaka av om det behövs salt. Rör runt och låt småputtra några minuter till. Häll sedan såsen över kycklingen.

4. Skär av nedersta biten av svampfötterna, så att svamparna kan stå stadigt med hatten uppåt i en ugnsform. Skär djupa skåror i svamphattarna och pensla med olivolja. Salta och peppra. Strö över riven ost.

5. Gratinera champinjonerna och kycklingen i ugnen i ca 20 minuter, i 200 grader.

6. Servera med en sallad.

 

Design K (1)

Kommentera

