Röding med råstekt selleri och caviarsås

röding

sås

Häromkvällen vankades det fisk här i Najnis kök. Och inte den gamla vanliga laxfilén, som det så ofta blir när Najni lagar fisk. Inget ont om lax – det är en mumsig fisk det med – men den här gången kände Najni för att testa en fisk hon faktiskt aldrig smakat förr, nämligen röding. Och det var en bekantskap som gav mersmak minsann! Jag tror att jag kanske varit lite rädd för rödingen som stirrat på mig i fiskdisken, eftersom jag aldrig bemödat mig med att lära mig hur man filéar hela fiskar. Den snälla kvinnan i fiskdisken förbarmade sig dock över mig och filéade snabbt och smidigt rödingen framför min imponerade blick. Jag vill också kunna filéa en röding som om jag aldrig gjort nåt annat i mitt liv, tänkte Najni avundsjukt i sitt stilla sinne när den skickliga fiskkvinnan inom loppet av några minuter förvandlade den hela rödingen till en finfin filé. Så här ska övas! Och investeras i en riktigt bra filékniv. Nåväl. Vad gjorde Najni av sina rödingfiléer då? Jo, hon lät sig inspireras av ett recept från en av sina favoritkokböcker: Jills mat efter säsong, av Jill Wallentin Wollberg, och här har ni resultatet, foodies. En fiskmiddag som kommer att lagas ofta här i Najnis kök framöver. Man borde helt enkelt äta röding lite oftare! Rotselleri är dessutom perfekt för oss som mår bäst av ett minskat kolhydratsintag, då den innehåller knappt 5 % kolhydrater per 100 gram 🙂

 

INGREDIENSER     4 personer

6oo g rödingfilé

1 kg rotselleri, skalad och skuren i kuber

smör

salt

peppar

2,5 dl creme fraiche

0,5 dl majonnäs

rivet skal av en halv ekologisk citron

1 msk finhackad dill

50 g röd caviar på burk (från stenbit, sill eller liknande)

0,5 krm cayennepeppar

4 citronskivor

4 dillkvistar

 

Gör så här:

1. Lägg rotsellerikuberna på en ugnsplåt och ringla över rapsolja och lägg i några smörklickar. Salta, peppra och rör runt. Ugnsbaka på 225 grader i ca 20 minuter. Rör om efter halva tiden.

2. Blanda ihop såsen och smaka av med salt. Häll upp i fyra små glas och dekorera med en dillkvist.

3. Stek rödingen i smör och rapsolja. Börja med skinnsidan nedåt, och vänd när köttet börjar bli ljust i kanterna. Stek några minuter till, tills fisken är precis genomstekt. Salta och peppra.

4. Servera med såsen, en extra klick löjrom, citronskiva och en dillkvist.

 

filé

 

 

 

 

Kommentera

