Parmesanbräck med nötter

bild (12)

Vad tycker ni om julen, foodies? Är ni såna som bara vill gå och gömma er och krypa fram när hela spektaklet är över, eller är ni såna som njuter av varje sekund så här års och bara inte kan få nog? Najni tillhör den senare kategorin. Månaden före jul är faktiskt en av de bästa tiderna på hela året, enligt Najni. Ja, jag erkänner: jag är ett julfreak, helt enkelt. Pyntar, pysslar, sniffar på hyacinter, spelar gamla julsånger med Bing Crosby och Jim Reeves dygnet runt (nästan) och framför allt: lagar julig mat och bakar juliga kakor från morgon till kväll så fort jag får chansen. Och inte blir det bättre av att jag har en sambo som är ett snäpp värre. Faktum är att i detta hem börjar man prata om nästa jul redan i januari. Julspellistor börjar skapas på Spotify redan i november och … ja, ni fattar. Julpsykosen är ett faktum här hemma hos Najni just nu 😉 I går var det ju som bekant andra advent, och här hemma har vi utvecklat en egen liten adventstradition som jag gillar skarpt. Najni och Peter ansvarar för två adventssöndagar var, när man överraskar den andra framåt kvällskvisten med ett hemligt adventsmys. Hemlig glöggsort, hemliga tillbehör. Just den hemliga aspekten av det hela är mycket viktig. Den som ska bli överraskad måste hålla sig undan köket medan den andra pysslar med sitt hemliga verk. Alla eventuella spår, som pepparkaksformar eller dylikt, måste sedan noggrant undanröjas. Ty adventsmysets innehåll måste döljas in i det sista. Det har liksom blivit en grej. Nåväl. Igår var det Najnis tur att vara värd för adventsmyset. Egen glögg tillverkades, ostkex med pepparkakskryddor bakades och parmesanbräck med nötter lagades. Allt under största, möjliga hemlighetsmakeri. I dagens inlägg tänkte jag bjuda er på receptet på ett fjantigt enkelt men ack så gott glöggtillbehör, nämligen parmesanbräck med nötter. Jag önskar att jag själv hade kommit på denna ljuvliga anrättning, men faktum är att jag snott receptet från alla julfreaks favoritprogram Jul med Ernst. (Jag erkänner att jag sett om alla gamla avsnitt minst en gång redan, ty i detta hem är Ernst närmast att betrakta som en husgud). Faktum är att jag gillar att bryta mot sockerchockstraditionen som brukar råda så här års, inte minst för att det är så mycket godare med mindre söta glöggtillbehör. Ost och glögg är ju till exempel en match made in heaven, om ni frågar Najni. Håll utkik framöver här på bloggen, ty inom kort planerar jag att lägga ut receptet på min hemlagade glögg och mina ostkex med pepparkakssmak.

INGREDIENSER

300 g riven parmesanost (det går lika bra med Grana Padano)

100 g skalade pistagenötter

100 g valnötter

Gör så här:

1. Skrubba pistagenötterna i en handduk för att få fram den gröna färgen.

2. Dela valnötterna i stora bitar.

3. Bred ut osten på en bakpappersklädd plåt. Strö över nötterna.

4. Baka i ugnen på 200 grader i 5- 10 minuter, eller tills osten fått lite färg. Kolla noga så det inte bränns.

5. Låt det svalna på plåten, och lyft sedan över pappret med osten till en stor skärbräda. Skär avlånga rutor. Det gör inget om det går sönder lite här och var: Najni anser att det bara ser läckert ut med lite ojämnheter.

6. Färdigt!

Design J

Kommentera

