Pepparkakskex

bild (5)

bild (3)

God afton, foodies! Hur har ni det i julstöket? Själv julstökar jag som bara den. Visste ni till exempel att man kan vira in en hyacintlök i mossa, linda en metalltråd med pärlor runt hela härligheten, och sedan hänga den upp och ner i ett fönster och vänta på att hyacinten ska slå ut? Well – det var sånt Najni pysslade med igår. Men inte nog med det: jag tillverkade dessutom egna ljusstakar av gamla kaffekoppar! Ni vet såna där små, fina, tunna saker som folk sörplade kaffe ur på 20-talet? Ett gäng såna fyndade Najni på Myrornas för nästan inga pengar alls, och sedan gick hon hem och lät kreativiteten flöda. Varför köpa nytt när man kan göra egna fina saker av loppisfynd, liksom? Perfekt som personlig julklapp till någon som behöver mer ljus i sitt liv. Kolla in sidan ”Najni fixar och trixar” här på bloggen om ni vill veta hur resultatet blev och hur jag gick till väga. Jag har lagt upp bilder och beskrivning där, under Tips nummer 4. Well – nu över till mer direkt matrelaterade ting! I förra inlägget lovade jag ju att snart publicera receptet på pepparkakskexen från Andra Adventsfirandet, så håll till godo – här kommer det. Den foodie som väntar sig en sockerstinn pepparkaka blir kanske besviken, men den foodie som ställer in sig på att sätta tänderna i en mer ostkexliknande skapelse, med en lätt touch av pepparkakskryddor, den foodien blir alls icke besviken på dessa kex, vågar jag lova😉 Lägg en skiva ost på kexet, till exempel en krämig ädelost typ Castello, och smaksensationen är ett faktum. En klyfta färskt fikon eller en päronskiva därtill gör det hela ännu ljuvligare. I ursprungsreceptet (som jag hittade här) användes cashewnötsmör, men det innehåller lite för mycket kolhydrater för mig, så jag bytte ut det mot mandelsmör, som har ett betydligt lägre kolhydratsinnehåll. Till det här receptet använde jag färdigköpt mandelsmör, men har länge tänkt testa att göra eget. När den dagen kommer lovar jag att lägga ut receptet här på bloggen.

 

INGREDIENSER

2 dl mandelmjöl

0,5 dl mandelsmör (finns i hälsokostbutiker och välsorterade matbutiker)

1 ägg

2 tsk pepparkakskrydda

1 krm salt

1 tsk sötströ

 

Och så här går det till:

1. Blanda alla ingredienser i en bunke tills det blir en deg. Undvik att knåda för länge – det ska bara precis bli en sammanhållande degklump.

2. Kavla ut degen till ca 3 millimeters tjocklek. Men shit, jag har ju ingen kavel, tänker ni kanske nu, men jag kan trösta er med att det har inte jag heller. I Najnis kök används vinflaskor för dylika ändamål, med utmärkt resultat. (Har ni ingen vinflaska heller? Ut och köp en, drick upp innehållet och baka sedan, vetja). Det kan hända att degen fastnar lite på kaveln/flaskan, men misströsta inte – det är bara att lappa och laga och trycka till lite med händerna i efterhand.

3. Forma figurer med pepparkaksmått. Lägg figurerna på en  plåt med bakplåtspapper, med hjälp av en pannkaksspade. Det gör inget om de blir lite skeva och vingliga – det är ju så man ser att de är hembakade!

4. Grädda i 200 grader i ca tio minuter, och njut av de juliga dofterna som sprids i ert kök.

5. Låt kexen svalna på ett ugnsgaller.

 

Design I (1)

 

 

2 thoughts on “Pepparkakskex

Kommentera

