Chokladdoppade marsipankulor

godis1 - Kopia

godis2 - Kopia

Glad påsk, foodies! Här i Najnis kök råder nu full påskstämning, ty i detta hem tas påsken på största allvar, nästan lika mycket som julen. Najni älskar ju dessa högtider, som är en anledning så god som någon att njuta av god mat! Idag har jag faktiskt lite beslutsångest. Ska jag lägga ut receptet på den galet goda belgiska våfflan jag just slukat, eller ska jag lägga ut receptet på de lika galet goda marsipankulorna jag gjorde igår… dagens i-landsproblem, jag vet. Well, efter en stunds funderande kom jag fram till att ni idag ska få ta del av marsipankulereceptet, ty det känns mest påskigt, och det är ju faktiskt skärtorsdagen idag. Så får ni er den läckra belgiska våfflan till livs i nästa inlägg, jag lovar😉 Marsipan ja – för detta godis hyser Najni de varmaste av känslor – och som tur är går det utmärkt att göra en lchf-variant av chokladdoppade marsipankulor. Ett varningens ord kan dock vara på sin plats: om ni använder bittermandelarom – ta inte mer än högst fyra droppar. Det är en starkt koncentrerad smak som är lätt att överdosera. Jag erkänner också att det inte är den roligaste av sysslor att skala 200 gram mandlar, men tro mig foodies – när ni sätter tänderna i er första marsipankula kommer ni att inse att det var mödan värt, ty detta godis är så försvinnande gott så jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna låta bli att äta upp allihop nu med en gång. Jag har ju lovat att ta med marsipankulorna till påskaftonens knytkalas …

 

INGREDIENSER     ca 25 kulor

200 g mandel

4 msk valfri sötning (jag tog hälften xylitol och hälften sukrin melis, men det går lika bra med sötströ, stevia eller liknande. Tänk dock på att minska mängden sötning om du tar stevia, som är mycket koncentrerat)

0,25 dl grädde

några droppar bittermandelarom (kan uteslutas)

1 tsk romarom (kan uteslutas)

1 äggvita

100 g choklad med hög kakaohalt (jag tog hälften Lindts 90% och hälften 70%)

 

Hur gör man då? Jo, så här:

1. Skålla och skala mandeln

2. Kör några minuter i matberedare ihop med sötningen.

3. I med grädde, bittermandelarom och romarom. Kör några minuter till.

4. Tillsätt äggvitan och kör matberedaren igen. Blir det för torrt kan man droppa i lite mer grädde, men det ska bli en fast massa. Forma till en stor boll och låt den ligga i kylen i ca en halvtimme.

5. Forma små kulor, smält chokladen över vattenbad och doppa kulorna i chokladen.

6. Lägg kulorna på ett fat med bakplåtspapper och låt dem stelna i kylen.

 

godis3 - Kopia

Kommentera

