Kryddiga scookies med choklad och valnötter

cookie1 - Kopia

He ho ha – nu kanske ni tror att jag råkat skriva fel titel på dagens inlägg, foodies? Men faktum är att ordet ”scookies” plötsligt dök upp i mitt huvud när jag låg vaken i natt och funderade över lämpligt namn för min senaste skapelse i Najnis kök. Ja – det är mycket riktigt sånt en sann matnörd som Najni ligger och funderar över mitt i natten😉 Hur som helst så bakade jag alltså dessa läckra bakverk häromdan. De ser ut som chocolate chip cookies, men påminner i konsistensen mer om scones. Man vill ju inte lura någon foodie som är sugen på såna där klassiska, knapriga cookies. Så vad ska jag döpa mitt mjuka men likväl cookielika bakverk till…? tänkte Najni följaktligen där hon låg sömnlös i nattens sena timma. ”scookies”, såklart! Visst är det ett bra ord, foodies? En korsning mellan scones och cookie! I mitt recept använde jag björksocker, eller xylitol som är ett annat namn för samma sak. Detta är en sockeralkohol som finns naturligt i frukter och grönsaker, men som inte höjer blodsockret på samma sätt som socker. Najni har länge varit nyfiken på att testa att baka med björksocker, och fann till sin stora förtjusning att det finns i välsorterade, vanliga matbutiker. Annars kan man hitta det i hälsokostbutiker. Nackdelen är dock att det är rent ut sagt svindyrt, så det kanske inte är nåt man vill använda för jämnan. Om någon nu kanske undrar om det går att byta ut björksockret i dagens recept mot exempelvis sötströ, så skulle jag tro det. Dock har jag inte testat, så jag kan inte garantera att resultatet blir exakt det samma. Ett varningens ord, slutligen: låt INTE era fyrfota vänner smaka på dessa bakverk, eller någonting annat ni bakat med björksocker. Märkligt nog är nämligen björksocker giftigt för hundar, som inte kan bryta ner substansen. Om någon nu undrar om man kan kan mata sin katt, undulat, orm, råtta, ödla eller vandrande pinne med xylitolbaserade bakverk, så vill Najni låta detta vara osagt – ty i denna fråga är hennes kunskaper tämligen begränsade. Så den som till äventyrs vill dela en scookie med sin pytonorm kanske gör bäst i att först rådfråga en veterinär😉

 

cookie2 - Kopia

 

INGREDIENSER     ca 18 scookies

3 rumsvarma ägg

100 g rumsvarmt smör

0,5 tsk kanel

0,5 tsk muskot

1 tsk vaniljextrakt

0,75 dl björksocker (xylitol)

0,75 dl kokosmjöl

1 tsk bakpulver

1,5 krm salt

1,5 dl mandelmjöl

100 g choklad (jag använde Lindts 90%), bruten i bitar

1,5 dl grovhackade valnötter

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ihop smör, ägg, vanilj, kanel, muskot och sötning med elvisp i en bunke. Om det skär sig gör det inget – det blir bra när mjölet kommer i!

3.Blanda kokosmjöl, mandelmjöl, bakpulver och salt i en annan bunke. Blanda sedan ner mjölblandningen i smörblandningen.

4. Tillsätt choklad och nötter och rör runt tills allt är ordentligt blandat.

5. Klicka ut smeten i små högar på en bakpapperklädd plåt. Baka i 15-20 minuter, tills kakorna fått lagom med färg.

 

Design N

Kommentera

