Belgiska våfflor med brie och raw hallonsylt

bild

Howdy, foodies! Nu har det blivit dags för Najnis våffelexperiment #2. Ni som följer bloggen vet ju att ett belgiskt våffeljärn för en tid sedan flyttade in i Najnis kök. Åh – denna fantastiska tingest! Hur har jag kunnat leva utan den i alla dessa år?! Våfflor bakade i ett belgiskt våffeljärn blir mycket tjockare, och enligt Najni om möjligt ännu smaskigare, än vanliga våfflor. Denna typ av våffeljärn kan vara svår att hitta i fysiska butiker, men googlar man så finns diverse websajter som säljer dem. Mitt första experiment med detta våffeljärn hittar ni här. Då använde jag kokosmjöl i degen, vilket funkade alldeles utmärkt. Men då Najni är nyfiken av naturen nöjde hon sig givetvis inte med detta, utan ville fortsätta utforska de belgiska våfflornas fascinerande värld, och testa recept med andra mjölsorter också. Mitt enda krav är att våfflorna ska vara glutenfria, då jag ju inte mår så bra av gluten. Härförleden lyckades jag lägga vantarna på ett paket linfrömjöl – en mjölsort som kan vara lite knepig att få tag på. Jag hittade mitt på Reco Market här i Malmö. Om ni inte får tag i linfrömjöl (som alltså finns i välsorterade hälsokostbutiker) går det bra att göra eget. Köp ett paket krossade linfrön och kör dem i mixern en ganska lång stund, tills det börjar likna mjöl. Beroende på vilken mixer/matberedare man har kan det eventuellt bli lite mer grovmalet än färdigköpt linfrömjöl, men har precis samma egenskaper. I dagens recept bestämde jag mig för att göra en ostig variant av våfflor, vilket blev en tokläcker frukost, vill jag lova🙂 Som om inte detta vore nog tillverkades även en raw hallonsylt, som man fixar på några minuter, att toppa våffelskapelsen med. Den geniala idén att göra hallonsylt med chiafrön på detta enkla vis har jag inte varit briljant nog att komma på själv, utan snodde receptet ur tidningen Buffé (nr 3, 2015). Dock ändrade jag och fixade och trixade lite med receptet, för att minska kolhydratinnehållet. Well – känner ni för att ta en liten minisemester i Food Heaven ska ni definitivt laga dessa belgiska våfflor med brie och raw hallonsylt – ty då teleporteras ni garanterat till nämnda himmel snabbare än Najni hinner säga våffla😉

våff2

INGREDIENSER     2 våfflor

Våffelsmeten

1,25 dl mandelmjöl

2 msk linfrömjöl (kör krossade linfrön i mixer om du inte hittar färdigt mjöl i affären)

5,5 msk kokosmjölk

1 tsk vaniljextrakt

1,5 tsk bakpulver

2 ägg

1 tsk sötströ eller annan sötning

1 krm salt

Fyllning

200 g brieost, skuren i skivor

Raw hallonsylt

250 g tinade hallon

2 msk chiafrön

1 tsk vaniljextrakt

1,5 msk vatten

2 tsk flytande honung

Gör så här:

1. Börja med hallonsylten. Blanda alla ingredienser. Mosa hallonen lite med en gaffel, så de blir ”halvmosade”.

2. Häll upp sylten i en väl rengjord glasburk. Låt den stå i kylen i minst en timme.  Sylten håller  ca en vecka i kylen.

3. Dags att ta itu med våffelsmeten. Vispa ihop alla ingredienser och baka två våfflor i ett belgiskt våffeljärn. När den gröna lampan lyser är våfflorna klara.

4. Placera brieskivorna på våfflorna medan de fortfarande är varma. Grilla våfflorna med briesidan uppåt under ugnsgrillen, eller på högsta ugnsvärmen, tills osten blivit mjuk.

5. Ta ut våfflorna och dela dem i våffelstycken, efter ”sömmarna”. Placera våffelstyckena ovanpå varandra, så att osten hamnar i mitten, som fyllning.

6. Lägg ”våffelmackorna” i en het stekpanna och stek max 1 minut på varje sida, tills våfflorna blivit lite krispiga. Kolla dem noga så de inte blir brända.

7. Lägg upp ”våffelmackorna” ovanpå varandra på en tallrik, och servera med hallonsylten. Hurra!

hall1hall2

2 thoughts on “Belgiska våfflor med brie och raw hallonsylt

  1. Pingback: Ostvåfflor med rökt lax, avokado och paprikakräm | najniskök

  2. Pingback: Kanelvåfflor med hasselnötter och äpple | najniskök

Kommentera

