Ostvåfflor med rökt lax, avokado och paprikakräm

våff1

våff2

Hej och välkomna till dagens inlägg! Dessa frestande ostvåfflor är min nya frukostfavorit för lediga dagar, när man har lite mer tid att pimpa sin frukost till perfektion. De som känner Najni vet att hon brukar kalla just frukosten för ”dagens första nöje”. Ty vad är väl härligare än att slå upp ögonen en dag när inga plikter kallar, och inse att man har tid att laga precis vad man vill till frukost? Ostvåfflorna är för övrigt mitt senaste experiment med det belgiska våffeljärnet som flyttade in i mitt kök för en tid sedan. För er som inte läst Najnis tidigare inlägg om det belgiska våffeljärnets ankomst till Najnis kök, så kan jag berätta att ett belgiskt våffeljärn skiljer sig lite från ett vanligt, svenskt. Våfflorna blir mycket tjockare med större hål.  Traditionella belgiska våfflor lagas med jäst och vetemjöl, men i Najnis diverse våffelexperiment har bakpulver och mer glutenvänliga mjölsorter använts. För den foodie som nu blir sugen på att skaffa ett belgiskt våffeljärn och utforska allt läckert man kan laga med det, kan jag tipsa om mina tidigare inlägg om belgiska våfflor. Ni hittar dem här och här. Det belgiska våffeljärn som nu finns i min ägo köptes på nätet av min kära sambo. Här hittade han det. För den som nu kanske tänker Amen åh – jag vill inte köpa ett belgiskt våffeljärn. Går det inte lika bra med ett vanligt? så blir svaret att jo, troligtvis kan man göra dagens recept även i ett vanligt våffeljärn. Dock har jag inte testat. Om någon testar- berätta för Najni hur resultatet blev, vetja! Det som för övrigt är så roligt med våfflor är att man ju kan variera dem i det oändliga. De passar lika bra som dessert, lunch, frukost och till och med middag – allt beroende på ingredienser och tillbehör. Att det blev just lax och avokado till Najnis ostvåfflor beror helt enkelt på att jag råkade ha dessa ingredienser hemma efter midsommarfirandet. Paprikakrämen slängde jag ihop då jag ville få användning för den cream cheese som blev över efter våffelsmeten. Gör som Najni och experimentera hej vilt med era våfflor, foodies, och berätta gärna vad ni hittat på för smaskiga tillbehör🙂

våff3

INGREDIENSER     2 våfflor

Våfflor

100 g cream cheese

1,75 dl smakrik ost, riven (jag tog brännvinsost)

1 msk kokosmjöl

1 tsk fiberhusk

1 tsk bakpulver

3 ägg

0,25 tsk lökpulver

1 liten jalapeño

salt

peppar

 

Tillbehör

4 skivor kallrökt lax

100 g cream cheese, blandad med lite paprikapulver

1 avokado, skuren i skivor

4 körsbärstomater

gräslök, finhackad

 

Gör så här:

1. Mixa ihop alla ingredienser utom den rivna osten och jalapeñon med en stavmixer.

2. Tillsätt hackad jalapeño och den rivna osten. Mixa några minuter till med stavmixern, tills allt är ordentligt blandat. Låt smeten stå och svälla ca fem minuter.

3. Värm våffeljärnet och häll i hälften av smeten. Baka tills det slutat komma ut ånga från våffeljärnet (ett pålitligare tecken på att våfflan är färdig än att den gröna lampan lyser). Ta ut våfflan med hjälp av en stekspade i plast. Lägg den på en tallrik. Upprepa proceduren med nästa våffla.

4.  Dekorera med lax, avokado, paprikakräm, skivad tomat och gräslök.

5. Sätt tänderna i din våffla!

 

Idén till detta läckra recept har jag fått här.

våff4

3 thoughts on “Ostvåfflor med rökt lax, avokado och paprikakräm

    • Ja, nu när jag satt tänderna i denna läckerhet vill jag liksom äta en sån lyxfrukost varje dag…😉 Tror som sagt att det funkar utmärkt även i ett vanligt järn, bara det att våfflorna kommer att bli lite tunnare.

      Gilla

  1. Pingback: Kanelvåfflor med hasselnötter och äpple | najniskök

Kommentera

