Sockerfri nutella

nut1

Det är fredag, solen skiner och här sitter Najni vid sin dator och funderar över livets stora mysterier. Som till exempel varför i hela fridens namn hon aldrig testat att göra egen nutella förut. Nåväl – igår fick jag syn på en nutellaburk i mataffären och drabbades av en intensiv lust att äta nutella med sked, som jag ibland gjorde i min ungdoms dagar, långt före lchf-tiden. Men direkt infann sig sedan tankar på alla obehagliga tillsatser och otäckt socker som fanns i den där burken. Jag ska gå raka vägen hem och tillverka min egen socker- och tillsatsfria nutella, tänkte Najni. Och så blev det. Och inte ångrade jag mig inte. För Herre j-vlar vad läcker den hemgjorda nutellan blev! Inte var det speciellt krångligt att göra den heller. Tanken var att jag faktiskt inte skulle äta upp all nutellan med sked, utan ha den i en burk i kylen och använda som ingrediens i diverse bakverk och som tillbehör till våfflor, pannkakor och annat. Well… så här dagen efter återstår nu endast en nästan tom burk med nutella i Najnis kylskåp. Najni har nämligen upptäckt hur läckert det är att skeda upp några teskedar av den ljuvliga substansen i en liten glöggkopp av glas, slå sig ner i soffans divan och mumsa loss. Istället för en bit mörk choklad efter maten. Testa ni också, foodies. Ni kommer inte att ångra er. Men nu dubblar jag mitt ursprungsrecept. Ty jag misstänker starkt att nutellan kommer att ha en strykande åtgång hos alla som gör den. Vill man inte använda hasselnötsolja går det även bra med kokosolja eller annan nötolja. Men personligen föredrar jag den fantastiska hasselnötsoljan, med sin intensiva hasselnötsmak. Vad gäller sötning så behöver man alls icke rusa iväg och köpa tre olika sorters sockerersättning. Anledningen till att Najni använde sukrin melis, sötströ och stevia  är att hon råkade ha alla tre hemma. Dessutom blev kombinationen mellan de tre sorterna mycket bra, då jag ville ha en antydan till ”knastrighet” i min nutella utan att det blev alltför knastrigt. Men ni kan alltså kombinera sötningsmedel precis som ni vill, eller bara ta ett av dem. Räkna med diverse recept med nutella som ingrediens framöver, foodies🙂

Sockerfri nutella

INGREDIENSER     1 stor burk

200 g hasselnötter

1,5 msk sukrin melis (florsockervarianten av sukrin)

1 msk sötströ

10 droppar flytande stevia (eller pulverstevia)

3,5 msk hasselnötsolja

0,75 tsk vaniljextrakt

3,5 msk kakao

1 nypa havssalt

bild

Gör så här:

1. Rosta hasselnötterna i en torr, het stekpanna i några minuter, tills skalen börjar lossna. Skaka pannan under tiden och passa noga så nötterna inte bränns.

2. Låt nötterna svalna en stund och svep sedan in dem i en kökshandduk. Ruska handduken och massera den med händerna. Man kan också slå den lätt mot köksbänken, tills det mesta av skalen åkt av nötterna. Det gör inget om ett och annat skal finns kvar.

3. Kör de skalade nötterna i en matberedare tills det börjar bli en fuktig massa som klumpar sig lite.

4. Tillsätt oljan och kör några minuter till, tills det blir en jämn kräm. Tillsätt resten av ingredienserna och kör tills allt är väl blandat. Smaka av om det behövs mer salt eller sötning. Eventuellt kan man tillsätta lite mer olja om man vill ha en lösare nutella.

5. Häll upp ljuvligheten i en glasburk med lock och förvara i kylskåpet.

nut3

Kommentera

