Kanelvåfflor med hasselnötter och äpple

v1

Ååååh – jag tror bestämt att jag lagat de godaste våfflorna hittills sedan det belgiska våffeljärnets ankomst till mitt kök! (För er som missat mina tidigare inlägg om läckerheter man kan skapa med ett belgiskt våffeljärn: kolla här, här och här). Kanel är en av Najnis favoritkryddor. Den lär ju dessutom vara bra för hälsan med sin blodsockersänkande effekt, varför jag så gott som dagligen blandar en halv tesked kanel i kaffepulvret när jag brygger mitt morgonkaffe. Länge har jag dessutom tänkt att det vore läckert att smaksätta våfflor med kanel, och gårdagens frukost bekräftade mina aningar: det blev tokläckert! Och kombinationen kanelvåffla och hackade hasselnötter, smält smör och en gnutta sockerfritt äppelmos blev inte alls dum, vill jag lova. Extra mumsigt blir det om man rostar och skalar hasselnötterna innan man hackar dem, men det är alls inget måste. Vill man inte använda linfrömjöl (finns i hälsokostbutiker, eller gör eget genom att köra krossade linfrön i mixern) ersätter man enkelt detta genom att ta två extra ägg istället. Alltså totalt sex ägg istället för fyra.  För den som inte äger ett belgiskt våffeljärn antar jag att det går utmärkt att göra våfflorna i ett vanligt våffeljärn, även om de då inte blir lika tjocka och får mindre ”hål” än om man använder ett belgiskt. Hoppas ni gillar mina kanelvåfflor lika mycket som jag, foodies!

v2

Kanelvåfflor med hasselnötter och äpple

INGREDIENSER     2-3 våfflor

3 msk smält smör

4 ägg

3 msk kokosmjölk

1/4 tsk salt

1,5 tsk bakpulver

1 tsk kanel

0,75 tsk vaniljextrakt

0,75 dl kokosmjöl

2 msk linfrömjöl utrört i 5 msk vatten

Tillbehör

grovhackade hasselnötter (gärna rostade i en torr stekpanna)

lite smält smör

sockerfritt äppelmos (Urtekram har ett gott, ekologiskt)

Gör så här:

1.  Vispa smält smör, ägg, kokosmjölk, linfrömjöl utblandat med vatten, salt och vaniljextrakt med elvisp i en bunke tills det blir en jämn smet.

2. Använd en sil och sila ner kokosmjölet gradvis i smeten. Tillsätt bakpulver och kanel. Vispa tills smeten är väl blandad. Den ska vara ganska tjock – mycket tjockare än en vanlig pannkakssmet – men om den blir alltför tjock kan man tillsätta lite mer kokosmjölk eller vatten.

3. Värm ett belgiskt våffeljärn och baka våfflorna i 3-4 minuter, eller tills det slutar komma ut ånga från järnet. Ta loss dem med hjälp av en stekspade i plast.

4. Lägg våfflorna på tallrikar och strössla över valfri mängd nötter. Ringla över lite smält smör och klicka på några teskedar äppelmos. (Är man väldigt känslig för sött kan man skippa äppelmoset).

v3

v4

One thought on “Kanelvåfflor med hasselnötter och äpple

  1. Pingback: Mejerifri jordgubbs- och chiamousse | najniskök

Kommentera

