Mejerifri jordgubbs- och chiamousse

mousse1

God måndagseftermiddag på er, alla foodies där ute! Idag tänkte jag bjuda på ett recept på en riktigt smarrig jordgubbsmousse, med den i moussesammanhang lite ovanliga ingrediensen chiafrön. Dessa frön med sina gelébildande egenskaper passar nämligen perfekt att blanda med mosade bär när man vill få en syltliknande konsistens. Därför tänkte jag att jag skulle testa att göra en jordgubbssylt med chiafrön, och sedan använda mig av sylten som smaksättare i en mejerifri mousse baserad på kokosgrädde. Resultatet blev över förväntan bra, vilket gläder mig, då jag nämligen på sista tiden börjat minska mer och mer på mejeriprodukter. Jag har märkt att jag mår bättre av mindre mejeriprodukter, plus att jag har betydligt lättare att hålla vikten. Till exempel har jag slutat med mjölk i kaffet, och äter inte längre youghurt till frukost dagligen. Jag tänker dock inte lägga av helt med mejeriprodukter, då jag ju älskar ost över allt annat, utan snarare använda dem som en krydda att äta lite av då och då och inte till varje måltid. Den läckra jordgubbsmoussen passar även utmärkt att ha som fyllning eller tillbehör till olika bakverk. På bilden längst ner i inlägget syns den som tillbehör till min nya favoritvåffla – nämligen kanelvåfflan! För den foodie som nu tänker Åh, jag vill också ha en kanelvåffla! så hittar ni receptet på dessa små godingar här. När det gäller val av kokosgrädde använder Najni alltid Blue Dragons, som har en fast och bra konsistens som passar finfint till moussetillverkning. Låt den stå i kylen minst en halvtimme innan den ska användas, så blir resultatet extra bra. Moussen blir jättegod även helt utan tillsatt sötning, men vill man ändå ha lite mer sötma kan man ta lite steviadroppar eller en tesked honung. Smaklig spis! 🙂

mousse3

Mejerifri jordgubbs- och chiamousse

INGREDIENSER     4 portioner

250 g jordgubbar

1 paket kokosgrädde som stått kallt i minst en halvtimme (jag använde Blue Dragon)

1 tsk vaniljextrakt

4 droppar stevia eller 1 tsk honung (moussen blir god även helt utan tillsatt sötning)

rivet skal av 1 liten ekologisk citron eller lime

2 msk chiafrön

dekoration

myntakvistar

några skivade jordgubbar

Gör så här:

1. Mixa jordgubbar, vaniljextrakt, rivet citronskal och eventuell sötning med stavmixer tills det blir en puré. Blanda ner chiafröna och rör runt tills det blandats ordentligt. Låt sylten stelna i kylen i minst en halvtimme.

2. Häll ner kokosgrädden i jordgubbssylten och vispa med elvisp tills allt är ordentligt blandat.

3. Skeda upp i några piffiga glas eller små skålar och låt stå i kylen i ca en timme före servering. Dekorera med skivade jordgubbar och myntakvistar.

Här ses moussen använd som ”grädde” till en kanelvåffla:

moussevåffla

2 thoughts on “Mejerifri jordgubbs- och chiamousse

Kommentera

