Glutenfria pizzavåfflor

våffla1

Najni is back in the kitchen! Och innan jag glömmer det vill jag passa på att upplysa er om att man nu kan nominera sina favoritbloggar i kategorin Folkets val, till det årliga Matbloggpriset. Så ni som diggar Najnis kök får gärna gå in här och nominera mig, så blir jag så glad, så glad🙂 Nåväl.Efter en välbehövlig semester från jobb, studier och bloggande är jag nu alldeles sprängfylld av nya receptidéer – bra va? Första receptet ut efter min långa tystnad blir ett riktigt läckert ett, nämligen pizzavåfflor! Ja ni hör ju själva, foodies: pizzavåfflor. What´s not to love, liksom😉 Den foodie som följt Najnis kök en tid vet ju att jag råkar vara fullkomligt besatt av mitt belgiska våffeljärn. Vissa veckor går nämnda järn varmt var och varannan dag. Och inte utan anledning. Man kan ju skapa en otrolig mängd olika typer av läckerheter med ett belgiskt våffeljärn, utöver de traditionella belgiska våfflorna. Snokar man runt bland mina tidigare inlägg hittar man diverse olika varianter av dessa tjocka våfflor – den ena smaskigare än den andra. Men idag har alltså turen kommit till pizzavåfflan. Najni älskar pizza och Najni älskar våfflor. Varför jag inte förrän idag kommit på tanken att kombinera de båda står skrivet i stjärnorna. Smaklig spis, foodies! Våfflorna går nog förresten även att göra i ett vanligt våffeljärn, men de kommer förstås inte att bli lika tjocka och det blir troligtvis några fler våfflor än två.

pizzavåffl2

Glutenfria pizzavåfflor

INGREDIENSER     2 våfflor

våfflorna

5 ägg

0,5 dl kokosmjöl

0,25 dl mandelmjöl

2 tsk fiberhusk

0,25 tsk salt

peppar

1 tsk bakpulver

1 tsk oregano

4 msk parmesan, riven

3 msk vatten

3 msk smält smör

toppingen

7 små champinjoner, skivade

1,5 dl färdig pizzasås (jag använde Zetas)

1 vitlöksklyfta, pressad

valfri mängd smakrik korv, tunt skivad (jag tog chorizo)

8 kalamataoliver

valfri mängd cheddarost, riven

0,5 rödlök, skivad

oregano

Och så här skrider man till verket:

1. Blanda alla de torra ingredienserna (inklusive parmesanosten) till våfflorna i en bunke.

2. Lägg ägg, smält smör och vatten i en annan bunke. Häll ner de torra ingredienserna i äggbunken och kör med stavmixer tills allt är väl blandat. Låt smeten stå och vila medan resten fixas.

3. Ånga av de skivade champinjonerna i en stekpanna utan fett på medelvärme i några minuter, tills svampen släppt ifrån sig en del av sin vätska men inte fått för mycket färg.

4. Rör ner den pressade vitlöksklyftan i pizzasåsen.

5. Värm våffeljärnet och lägg i våffelsmet i två omgångar. Baka tills det slutat komma ut ånga ur järnet. Det kan ta lite olika lång tid beroende på vilket våffeljärn man har.

6. När våfflorna är färdiggräddade: lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Sätt ugnen på 275 grader, eller använd grillelementet.

7. Fördela pizzasåsen jämnt över våfflorna. Lägg på den rivna cheddarosten och därefter resten av toppingen. Baka våfflorna i ca 5 minuter, eller tills osten smält och de fått lagom med färg.

8. Strö över lite torkad eller färsk oregano och hugg in på din nybakade pizzavåffla.

pizzavåffl3

Kommentera

