Chokladiga mandel- och hasselnötsrutor

mande1

mand2

God kväll på er, foodies! I dag tänker jag fresta med ett recept på ett riktigt ljuvligt godis, som varar lääänge då det är ganska mäktigt och det räcker med en liten bit för att bli nöjd. Jag hade vissa problem med att bestämma mig för vad jag skulle döpa de små läckerbitarna till. De innehåller nämligen såväl mandel och hasselnötter som kokos och choklad. Men något fick de ju heta, så då blev det chokladiga mandel- och hasselnötsrutor. Visst låter det underbart…? Och det är det också. Jag sitter här och börjar nästan dregla vid datorn när jag tänker mig en chokladig mandel- och hasselnötsruta med en kopp starkt kaffe och ett litet glas konjak till. Mmmm… Tur att två små läckra bitar finns kvar i mitt kylskåp! Vill man använda någon annan typ av nötsmör så går det givetvis bra. Jag kan tänka mig att hasselnötssmör till exempel skulle funka utmärkt, eller bara mandelsmör eller bara jordnötssmör. Jag tog en blandning av mandelsmör och jordnötssmör eftersom det var vad jag råkade ha hemma i mina gömmor. Extra kul (och mycket billigare) blir det om man använder hemgjort mandelsmör, men Najni får erkänna att hon använde färdigköpt. Faktum är att jag inom kort tänker testa att för första gången göra mitt eget mandelsmör, och då bloggar jag givetvis om det🙂

Chokladiga mandel- och hasselnötsrutor 

INGREDIENSER     12-16 bitar

2 dl mandelmjöl

1,5 dl kokosflingor

1 krm steviapulver (eller annan sötning)

1 krm salt

2,5 dl mandelsmör (eller annat nötsmör)

1 tsk vaniljextrakt

1 dl hasselnötter, gärna rostade och skalade

3 msk jordnötssmör (jag använde Urtekrams, utan socker och med låg kolhydrathalt)

2 msk kokosolja

150 g mörk choklad med hög kakaohalt (tex Lindts 90%)

Och så här gör man:

  1. Blanda mandelmjöl, stevia, salt, grovhackade hasselnötter och kokos i en stor bunke.
  2. Smält mandelsmör och kokosolja på medelvärme i en kastrull. Rör ner vaniljextraktet. Rör sedan ner mandelmjölblandningen i mandelsmörblandningen.
  3. Fördela smeten i en medelstor, fyrkantig form.
  4. Smält chokladen och jordnötssmöret i vattenbad. Blanda ordentligt. Häll ut chokladblandningen jämnt över mandelsmörblandningen i formen.
  5. Ställ formen i kylen i ca tre timmar, eller tills chokladen stelnat.
  6. Skär 12-16 rutor och mumsa loss på din läckra skapelse.

mand3

2 thoughts on “Chokladiga mandel- och hasselnötsrutor

Kommentera

