Avokadobrownies

brownie1

Hello foodies! Idag har det äntligen blivit dags att dela med mig av mitt recept på avokadobrownies. Dessa saftiga skapelser tillverkades här i Najnis kök för några veckor sedan, men sedan kom en otäck och seglivad höstförkylning och satte käppar i hjulet för Najnis bloggande. Men nu har jag undanhållit världen detta chokladälskarens drömrecept alltför länge. Nu får det vara nog! Alla chokladälskare där ute förtjänar ju att så snart som möjligt få sätta tänderna i en avokadobrownie eller två. Därför hasar jag mig nu upp från mitt horisontalläge i soffan och skriver ner detta ovanligt smaskelimumsiga brownierecept 🙂 Avokado…? I brownies…? Kan det verkligen vara något…? kanske någon där ute nu frågar sig. Och jo – faktum är att man borde använda sig av denna krämiga frukt lite oftare i bakverk. Den ger en underbart saftig konsistens, och för den som inte diggar mejeriprodukter är det dessutom helt perfekt att använda sig av avokado som fettkälla istället för smör. I mitt recept använder jag kokossocker som sötning, eftersom det med sin lite karamelliga, brända smak passar utmärkt i denna typ av chokladbakverk. Vanligtvis undviker jag blodsockerhöjande sötning, men i detta recept gör jag alltså ett av mina få undantag. Kokossockret går förstås utmärkt att byta ut mot någon mer lchf-vänlig sötning som sukrin, sukrin gold eller sötströ. De små läckerbitarna smakar fantastiskt precis som de är. Annars är ett hett tips att servera dem med en klick grädde som man pudrar lite kanel över. Rena chokladhimmelriket!

brownie2

Avokadobrownies 

INGREDIENSER     8-12 bitar

200 g mörk choklad, smält över vattenbad (jag använde en blandning av Lindts 85% och 90%)

2 väl mogna avokados

2 msk mandelsmör

4 ägg

0,5 dl kokossocker (eller samma mängd sötströ eller sukrin)

7 droppar stevia

1,25 dl mandelmjöl

1 dl kakao

1,5 tsk vaniljextrakt

0,5 msk snabbkaffepulver, utrört i 1 msk ljummet vatten (går att utesluta)

0,5 tsk salt

Gör så här:

  1. Vispa ägg, sötning, kaffepulver utrört i vatten, och vaniljextrakt i ca 5 minuter, tills det blivit riktigt fluffigt.
  2. Rör sedan ner den smälta chokladen, lite i taget.
  3. Rör ner mandelmjöl, kakao och salt.
  4. Mixa avokadon och mandelsmöret med en stavmixer, och blanda sedan ner avokadomoset i chokladsmeten.
  5. Häll ner smeten i en medelstor, smord ugnsform. Baka i 175 graders ugnsvärme i 20-25 minuter.
  6. Låt kakan svalna lite innan du skär upp den i lagom stora rutor. Personligen anser Najni att browniesarna är allra godast ljumna, men de håller sig i upp till en vecka i kylen, och är läckra även kylskåpskalla. Servera som de är, eller med en gräddklick toppad med lite kanel. Mums!

brownie3

Tips: Det blir även gott att blanda ner ca 2 dl grovhackade nötter , till exempel valnötter eller hasselnötter, i smeten.

Kommentera

