Mandel- och kokosgröt med nötter och frön

mandel- och kokosgröt

Nej men se god söndagskväll på er, foodies! Nu tror jag bestämt att det blivit dags att göra ett frukostinlägg igen, för den som vill ha inspiration inför veckans frukostar. Denna mandel- och kokosgröt äter Najni till frukost minst en gång i veckan, och det vore ju förmätet av mig att behålla detta läckra frukostrecept för mig själv, eller vad tycker ni? Varje gång jag tillreder min mandel- och kokosgröt varierar jag vilka frön och nötter jag använder, och ibland tar jag kokosolja istället för smör. Man kan ta lite vad man råkar ha hemma, liksom. Tycker man att gröten blir för lös är det bara att hiva i lite mer mandelmjöl, tills man blir nöjd. Det råder ju heller förstås ingen lag på att gröten tvunget måste serveras med äppelmos😉 Det blir precis lika gott med hallon eller blåbär till. Se Najnis recept som en inspirationskälla att utgå ifrån, och låt sedan grötfantasin flöda, vetja! Ett hett tips är att njuta av sin grötfrukost i sällskap av en kopp kaffe svart som synden, med en tesked kokosolja i. Den dag som börjar på detta vis kan ju inget gå fel…😉

mandel- och kokosgröt2

Mandel- och kokosgröt med nötter och frön

INGREDIENSER     1 person

1 stor klick smör

1 dl kokosmjölk

1 ägg

0,5 tsk vaniljextrakt

0,5 tsk kanel

1 nypa salt

0,5 msk chiafrön

3 msk mandelmjöl

1 tsk krossade linfrön

2 msk grovhackade hasselnötter

1 tsk solrosfrön

Till servering:

Grovhackade hasselnötter

pumpafrön

sockerfritt äppelmos

Gör så här:

  1. Smält smörklicken i en kastrull. Vispa ner kokosmjölk, vaniljextrakt, salt, kanel och ägg.
  2. Vispa ner mandelmjöl, hasselnötter, chiafrön, solrosfrön och linfrön. Låt småputtra på svag värme under omrörning, tills gröten blir som mannagrynsgröt i konsistensen
  3. Servera din smaskiga frukost med sockerfritt äppelmos, hasselnötter och pumpafrön.

mandel- och kokosgröt3

Kommentera

